
1 
 

Complaint No. 7 of 2011  - In the matter of M/s Zee News Ltd., Noida and Media 
Content & Communications Services (India) Pvt. Ltd., Noida -  Telecast of news stories 
/ programmes on Shri DK Dhar, Senior Manager, Corporation Bank, Ambala on news 
channels Zee News and Star News in January,  2011 
 
Summary of Order dated 29.8.2011 

1. A complaint dated 6th April, 2011 was received from  one Mr. D.K. Dhar of Shimla in 
relation to the series of news stories broadcast on Zee News television channel 
between 26.01.2011 and 04.02.2011 (elsewhere in the complaint, stated to be between 
26th January, 2011 and 31st January, 2011) of a programme relating to the alleged 
recovery of Rs. 1 crore cash which was supposed to be connected with  the Tibetan-
Buddhist High Priest “Karmapa”.  Another complaint dated 26th April, 2011 was 
received from the same Shri D.K. Dhar in relation to the series  of news stories 
broadcast on Star News television between 26.01.2011 and 04.02.2011 (elsewhere in 
the complaint, stated to be between 26th January, 2011 and 31st January, 2011) in 
relation to same episode of recovery of cash supposedly connected with the Karmapa. 
On receipt of the complaints vide emails dated 19.4 2011 & 3.5. 2011 both the 
broadcasters were requested to preserve all the stories/programmes. 
 

2. In brief, the allegations in the two complaints filed by Shri D.K. Dhar against Zee 
 News  and Star News were that : 

(i) The Complainant was employed as Senior Manager at Corporation Bank, 
Ambala for the past 11 months and had served the Bank at various branches, 
in various capacities for some 27 years with an unblemished service record, 
with various awards to his credit; 

(ii)  A sum of Rs. 1 crore was to be received at the Corporation Bank, Ambala 
comprising the sale proceeds of a property sold by a customer of the Bank Shri 
K.P. Bhardwaj ; and this money was to be remitted from Delhi to Ambala ; 

(iii)  The Complainant issued to the said customer a Remittance Certificate so that 
the money could be carried from Delhi to Ambala/Panchkula to be deposited 
in the Bank. The Complainant further stated that he issued the said Remittance 
Certificate based on sufficient proof of the source of funds to be received by 
him from the said Shri K.P. Bhardwaj at his Bank. The complainant in his 
written statement has also stated that the money could not be remitted as it 
reached  the bank after the close of banking hours. 

(iv) The Complainant further stated that he was arrested by the Himachal Pradesh 
Police on 28.01.2011 and remained in custody until 04.03.2011;   

(v) In this background, the Complainant alleged that a series of stories broadcast 
by Zee News and Star News between 26.01.2011 and 04.02.2011 (elsewhere 
in the complaints, stated to be between 26th January, 2011 and 31st January, 
2011) in relation to the said episode, were one-sided, false and incorrect ; 

(vi) In substance, the grievance made by Shri D.K. Dhar against the stories 
broadcast on Zee News and Star News (the “said Channels”) was that the said 
Channels had acted as a mouthpiece of the Superintendent of Police, Una, 
Himachal Pradesh and had misrepresented that the Remittance Certificate 
issued by the Complainant was fake, without attempting to verify the 
genuineness of the said certificate or contacting any person other than the 
Police.  The Complainant further alleged that in spite of the said Remittance 
Certificate having been verified by the Police on 28th January, 2011.  The said 
Channels mislead the viewers in their stories that the said Remittance 
Certificate was fake.  The Complainant further stated that the sellers and 



2 
 

purchasers of the land in connection with which the said money was received 
had appeared before the Police and confirmed the genuineness of the 
transaction ; 

(vii)  Furthermore, the Complainant alleged that news reports carried on Zee News 
and Star News also stated that the Complainant used to stay at a guest house in 
Ambala owned by the within named Shri K.P. Bhardwaj, where they used to 
meet, which was also completely false since Shri Bhardwaj did not own any 
property in Ambala ; 

(viii)  The Complainant  also alleged that in the stories run on Zee News and Star 
News, the said Channels had dubbed the Complainant as a “suspected Chinese 
agent” or having Chinese connection, who had been working for the Karmapa, 
which the Complainant stated was also completely false ; 

(ix) According to the Complainant, such reportage amounted to the highest form of  
lack of neutrality, fair and objective reporting on the part of the said Channels;  

(x) It was the Complainant’s grievance that by reason of the said broadcasts, 
which were entirely one-sided and were carried without any verification, the 
Complainant’s good name and image as also that of the Bank he had served, 
had been tarnished.  Furthermore, the Complainant alleged that the said 
broadcasts had ruined the reputation and credibility of his family as a whole. 

  

3. In gist, the response received from the said Channels was that the series of stories on 
the subject matter were based upon statements made by the SP Una  and upon the 
contents of the First Information Report (FIR) registered in the matter.  In fact, Zee 
News denied having run any story dubbing the Complainant as a ‘suspected Chinese 
agent”; Zee News also denied having any reporter by the surname ‘Patial’ ; Zee News 
also denied having said in any of its broadcasts that the Complainant used to stay at 
the guest house of Shri KP Bhardwaj at Ambala or that he used to meet the said 
person there.  Zee News stated that they had never assumed the role of an investigator 
and had not given any ‘verdict’ on the authenticity of the said Remittance Certificate. 

4. The Authority noted that the Complainant did not fairly disclose to the Authority that 
the criminal prosecution arising from the incident was still pending against him, until 
he was closely queried on this issue at the hearing. The Authority records that, 
especially in view of the pending criminal prosecution it was inappropriate for the 
Authority to entertain any issue or make any comment on the merits of the 
investigation or the prosecution. It was also noticed though, that while the 
Complainant cited that certain Star News broadcasts concerning him were available 
on YouTube, the said Channel expressed ignorance as regards to such broadcasts, 
which stand, of the broadcaster was evidently not forthright. 

5. However, considering the matter in the limited compass of the NBA Code of Ethics & 
Broadcasting Standards and other Specific Guidelines issued from time to time, the 
Authority was of opinion that the broadcasters viz. Zee News and Star News acted 
well within their “ethics” in reporting upon the investigation in the matter, not least 
because this was no ordinary investigation but related to the allegations of 
wrongdoing by the Tibetan-Buddhist High Priest – the Karmapa ; and accordingly, 
the public were entitled to know about the goings-on in the investigation. The 
Karmapa story was widely broadcast across all national news channels. 

6. Upon an overall consideration of all facts and circumstances, the Authority was of the 
opinion : 

6.1 Insofar as Zee News was concerned, no allegations, other than those borne-out 
from information received from the investigating authorities, was reported in 



3 
 

the broadcasts made by the said Channel; and in fact, the Authority was of the 
view that the broadcast of information by Zee News on the ongoing 
investigation did not require any further scrutiny. Accordingly, the Authority 
found nothing objectionable or amiss in the news stories in regard to the 
complaint carried on Zee News television channel ; 

6.2 However insofar as Star News was concerned, the Authority found that while 
the said Channel had made certain sensational comments and drew certain 
inferences from the police version of the investigation in relation to the 
Complainant, before doing so Star News did not even attempt to obtain the 
Complainant’s version on the matter; and the Complainant’s version was 
accordingly not included in the reportage while carrying serious allegations 
against the Complainant. As stated above, in this regard the response received 
from Star News vide their lawyers’ communication dated 30th May, 2011, was 
vague and offered no specific answer. To cite an instance, Star News had 
dubbed the Complainant as a “suspected Chinese agent”, on the video 
available on YouTube. This was not mentioned in the CD submitted by Star 
News to support such allegation.  Even though Star News claimed that it had 
no knowledge of the fact, yet it did not take any action for its correction in 
case it was incorrect.  Star News’ omission to take the Complainant‘s version 
on the serious allegations telecast against him amounted to lack of due-
diligence and was a clear breach of the broadcaster’s obligation of fair 
reporting; and such one-sided reportage was anathema to fair and objective 
reporting.  Such reportage was in breach of Guidelines 1 and 2 of the Specific 
Guidelines Covering Reportage dated 10.2.2009 relating to Accuracy,  
Impartiality, Neutrality and Fairness. 

7. Accordingly, the Authority issued to M/s Media Content and Communications 
Services (India) Pvt Ltd. / Star News television channel a “warning” for its omission 
in having carried a one-sided story without obtaining the version of the person being 
reported upon ; and Star News was advised to be careful on this account in the future.  

 
8. The Authority also observed that the grievance of the complainant having arisen 

within the aforesaid period of 90 days, it was expected that all the relevant records 
relating to the complaint should have been retained by the channel for scrutiny to 
decide the complaint. 
 

9. The Authority further wishes to place on record that in view of the ongoing criminal 
proceedings against the Complainant, nothing stated by the Authority in this order has 
any reference whatsoever to the merits of the case that are likely to arise for a decision 
by the competent Court in such criminal trial or other proceedings. 
 

10. The complaints made by Shri D.K. Dhar were disposed of in the above terms.  
 

11. The Authority further directed the NBA  :  
(a) to send a  copy of this Order to both the concerned broadcasters within 7 days 

of issuance for noting and future compliance ; 
(b) to also send a copy of this Order to the Complainant Shri DK Dhar for his 

information ; 
(c) to host a summary of these proceedings on the NBA website and to include 

such summary in the NBA’s Annual Report 
 

********************* 


