
 

 
 

 

1

Complaint No. 5 of 2011 (SM) - In the matter of M/s. Associated Broadcasting Company 
Pvt. Limited, Hyderabad - Telecast of programme titled “Gay Culture Rampant in 
Hyderabad” on TV9 News Channel on 22.02.2011 

 
 

Summary of Order dated 21.3.2011 
 
Numerous complaints were received via e-mails by NBSA in relation to a programme titled 
“Gay Culture Rampant in Hyderabad” that was broadcast by M/s. Associated 
Broadcasting Company Pvt. Limited on their television news channel “TV9” on 22 nd 
February, 2011 from 15:11 hrs. to 15:17 hrs, which contained a story relating to 
mushrooming of gay culture in Hyderabad, Andhra Pradesh.  
 
The NBSA took suo motu cognizance of the matter and proceeded as per regulations. 
  
The subject matter of the Programme was the purported mushrooming of “gay culture”  in 
Hyderabad, Andhra Pradesh, particularly enticing of software employees and students into 
the “gay culture”;  Information and material for the Programme was drawn to a large extent 
from a social networking site for gays, with the URL: www.planetromoeo.com; and it was 
claimed in the Programme that through the said Website large number of gay men, including 
many from Hyderabad were interacting, chatting and communicating with one another and 
were also meeting each other ; In the Programme, the Channel showed visuals of what was 
claimed to be a three-star club in Secunderabad, where apparently, gay men were meeting to 
drink, dance and to enjoy the company of each other. What was significant was that the 
visuals shown were un-morphed of certain persons (purportedly gay); Further, the 
Programme contained telephonic conversations between the Broadcaster’s reporter and two 
persons in which conversations, the reporter spoke to them about their sexual preferences and 
their possible sexual rendezvous. In that broadcast un-morphed picture of another individual 
was also shown along with  the two others; 
 
The defense taken by the Broadcaster was the following: 

1. In broadcasting the Programme it had no intention of criticizing the gay culture, but 
 had sought to bring-out through investigative journalism that (innocent) people were 
 being enticed to illegal and unlawful activities ;   
2. The Programme was intended to warn the society at large and the concerned families 
 of the murky affairs in the gay culture, since, a  large number of youngsters visit such 
 places where even persons with regular sexual orientation were being made to 
 (wrongfully) indulge in gay relationships; 
3. It was claimed to be a “genuine story” telecast only once for a duration of 6 minutes 
 and 51 seconds; 
4. The story was claimed to be bona fide revealing personal information already in 
 public domain on a website www.planetromoeo.com where people voluntarily had 
 given the information, because of which there was no breach of privacy of any 
 individuals ; 
5. Without showing or identifying any doctor it was claimed that medical opinion 
 apprehended the spread of diseases by such illicit physical relationships; 
6. The Programme claimed to prevent blackmail of people by such illegal and unlawful 
 elements in the garb of gay culture; 
 
 



 

 
 

 

2

            The Broadcaster admitted in their reply that “in retrospect, TV9 believes that while achieving 
its objective it could have kept the image and the principles of the persons interviewed in a 
masked manner by not revealing their true identities.  TV9 feels it could have exercised better 
discretion…..” 
 

            The conclusions reached by the Authority after hearing the Broadcaster and after 
viewing the programme were the following: 

 
1.The Broadcaster defense that the Programme was aired to warn the public at large of the 
“crime” of blackmail being committed by certain persons who were enticing people into the 
gay community is untenable. It was clear from the visuals considered along with the 
transcript that there was no significant reference to such ‘criminality’ in the entire 
programme;  
 
2. The conversation between the Broadcaster’s reporter and the named individuals also did 
not contain or expose the alleged criminality to subserve public interest; 
                
3. The overall impact of the Programme was only to make a sensationalized depiction of the 
gay culture alleged to be prevalent in Hyderabad; 
 
4.The contention that the names, pictures, images, phone numbers and other particulars of 
persons featured in the Programme were in public domain on the website 
www.planetromoeo.com was factually incorrect, inasmuch as the said website has an 
open/public section which gives general information about the activities etc. that are 
conducted on the said website but does not contain particulars and pictures of individuals; 
and there is a separate members area, access to which is controlled by a membership identity 
and password to access which one would need to enroll as a  member of the said website. 
While the names, particulars and photographs etc. of individuals may be available in the said 
members-only section, it could not be said that such names, particulars and photographs were 
therefore available in the public domain ; 
 
5.In effect what the content of the Programme clearly did was: instead of  carrying a “crime 
story” it merely carried evidently a gratuitous depiction and reportage of homosexuality 
among men without any underlying serious message for the society; the Programme 
needlessly violated the right to privacy of individuals with possible alternate sexual 
orientation, no longer considered taboo or a criminal act; and the Programme misused  the  
special tool of a “sting-operation" available only to subserve the larger public interest. 
 
Accordingly, the Authority held that the Broadcaster had violated Clauses 5 ( Sex and 
Nudity), Clause 6 (Privacy) and Clause 9 (Sting Operations) of the Code of Ethics, which 
are binding on the Members of NBA.The defense of the Broadcaster and its attempt to justify 
telecast of the programme in public interest was wholly untenable.  
 
Decision: 
 
The Authority held that by telecasting the programme “Gay Culture Rampant in 
Hyderabad”  on 22nd February, 2011 from 15:11 hrs. to 15:17 hrs. on TV9 news channel, the 
Broadcaster was guilty of breach of the Code of Ethics & Broadcasting Standards and liable 
for the logical consequences ;  
 
 
 
 



 

 
 

 

3

 
For the aforesaid reasons NBSA holds and directed as under: 
 
a)  A strong “censure” of the acts and omissions in relation to the subject broadcast made 

on TV9 news channel; 
 
b) To pay a fine of Rs.1,00,000/- (Rupees One Lac Only) to the News Broadcasters 

Association within 7 (seven) days of receipt of this Order ;  
 
c) Within 7 (seven) days of receipt of this Order, run on TV9 news channel  the 

following text (static) on full screen in legible font size with voice over (in slow 
speed) for 3 (three)  consecutive days beginning the Monday next after receipt of this 
Order, expressing regret for the said telecast  between 20:00 hrs. and 21:00 hrs. in 
English and between 15:00 hrs and 16:00 hrs in Telugu (accurately translated) 

 “TV9 apologizes for the story “Gay Culture Rampant in Hyderabad” telecast on 
this channel on 22nd February, 2011 from 15:11 hrs. to 15:17 hrs. particularly since 
the story invaded the privacy of certain persons and was in violation of the Code of 
Ethics & Broadcasting Standards of the News Broadcasters Association. Any hurt 
or harm caused to any person thereby is sincerely regretted.” 

d)      To supply to the NBA a Compact Disc containing the broadcast of such apology / 
regret with particulars of the time and date of broadcast; 

 
 

The Authority further directed as follows: 
 
1) To circulate a copy of this Order to the viewers from whom complaints were received 

by e-mail; 
 
2) To send a copy of this Order to the Minister of Information & Broadcasting and to the 

Secretary, Ministry of Information & Broadcasting; 
 
3) To host the summary of these proceedings on its website and to include such 

summary in its next Annual Report and also inform the Members of the NBA. 
     
4) To send a copy of this Order to the broadcaster M/s Associated Broadcasting 

Company Pvt. Limited and to NBA for necessary compliance. 
 
 
                                                               ********************* 
 


