Decisions

S.NO Channel Complainant Date of Broadcast Complaint Decisions
S.NO 11. Channel News18 Rajasthan Complainant MoI&B Date of Broadcast 28.3.2018 Complaint

Complaint: The news channel had aired the news about a video which became viral from Bulandshahar in Uttar Pradesh. The video showed a man hung upside down from a tree being beaten up by some people with a belt in front of the full Panchayat. It also showed a video of a woman being beaten up mercilessly by some other women. It was stated that the man was being thrashed for taking the woman with him; that when the two were caught, the panchayat announced the punishment for them; that the male victim was hung upside down from the tree, and he was hit by a belt 27 times and the woman was also mercilessly beaten up by the women of the village. Besides this, the channel also showed another video that has gone viral in which a woman was tied to a tree by her husband and beaten up with a belt. During the broadcast of the news, the channel showed the video for two minutes. As such visuals could traumatize the viewers, the channel should have avoided repeated showing of such violent visuals or at least should have blurred them appropriately. Response from Broadcaster: Broadcaster stated that the said news along with the video was broadcast with the sole objective of informing the public at large about the horrific incident involving a man and a woman being beaten mercilessly at the instance of a panchayat in Bulandshahr, Uttar Pradesh. It was stated that there was no intention whatsoever to sensationalize or glamorize the horrific incident and that the news program was made in good faith to keep the viewers informed about issues affecting the public at large and to bring it to the attention of the police authorities for taking appropriate action.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the complaint, response and viewed the CD. NBSA decided that while it is the duty of the news channels to report news which may be in public interest and the persons being reported upon may get justice from such media reports, it is equally important to present the news in a manner that the persons being reported upon must not be subjected to unnecessary media glare. The gruesome acts were being repeatedly shown and for long duration, which was not warranted. NBSA was of the view that the broadcaster had violated the NBSA Specific Guideline 3.7 which states that “Violence must not be depicted solely for its own sake, or for its gratuitous exploitation or to pander to sadistic or other perverted tastes. Scenes with excessive violence or suffering such as close-up shots of persons being subject to brutality, torture or being killed and visual depiction of such matter should be avoided”. NBSA noted that the broadcaster should avoid airing gory visuals continuously while reporting such incidents. NBSA decided to close the complaint with a warning to the broadcaster and that any future violations would be viewed seriously and action would be taken against the broadcaster and inform the broadcaster and MoI&B accordingly.

S.NO 12. Channel Mathrubhumi News Complainant Mr. Abhay [MoI&B] Date of Broadcast 13.6.2018 Complaint

It is alleged that in the “Vakradrishti” programme aired on Mathrubhumi News channel on 13.6.2018, they had insulted the Prime Minister. Response from Broadcaster Broadcaster submitted that the programme does not in any way insult the Prime Minister; that the programme contrasted the physical fitness of the Prime Minister, [who is not only an avid practitioner of Yoga but is also a public protagonist of Yoga, who accepted the Indian Cricket Captain - Virat Kohli’s Twitter challenge and uploaded his Yoga regimen [#HumFitTohIndiaFit]; and that this was contrasted with the mock response of his political rival, Mr Rahul Gandhi, who professed his ignorance and failure to master boxing, and lack of time to learn Kalaripayattu, so that his knowledge was limited to street fights for which there was no chance of winning cups; and that the last dialogue between the two children, was intended to be a hilarious comedy, as the girl responded to the boy, as if Kung Fu is a tough guy.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the complaint, response and also viewed the broadcast and found no violation of the Regulations or Guidelines of NBSA. NBSA therefore decided to close the matter and inform the MoI&B and broadcaster accordingly.

S.NO 13. Channel Mathrubhumi News Complainant Ms. Sangeeth Krishna GS [MoI&B] Date of Broadcast 13.6.2018 Complaint

Complaint: The complainant alleged that her former husband from whom she had obtained a divorced from the family court for mental torture appeared in the Mathrubhumi News programme “Crime News” and made defamatory statements tarnishing her morality. The complainant contends that the channel aired a one-sided story without her ascertaining or airing her version. She stated that in view of her husband’s previous defamatory acts, she has filed a complaint before the First Class Judicial Magistrate Court at Badagara and the Court had taken cognizance of the complaint in view of the prima facie evidence. She stated that it was wrong on the part of Mathrubhumi News to report on a sub judice matter; and that such news reports sent a wrong message that anyone can make derogatory and defamatory statements and news channels would air the same. Response from Broadcaster: The broadcaster in their response stated that “Crime News” is a programme in which news regarding court cases are published [with/without interviews with the party involved, to lend authenticity for the programme]. In the case of this complaint, its reporter had verified the court proceedings before the Judicial First Class Magistrate's Court, Vatakara, resulting in the dismissal of the case against complainant’s husband and only thereafter, published the news report, with the views of the accused (husband of complainant) and the complainant suppressed the crucial fact of her complaint under S. 499A against Mr. Somasundaram being dismissed. It was stated that the matter was not sub judice as her complaint had been dismissed; and the fact that there was some other proceedings relating to divorce pending in some other court did not mean that the channel reported on a sub judice matter. The content of the programme has no defamatory element, and whatever was stated in the programme was part of the official record of the court; and the content of the news report/programme was fully supported by evidence and also the judgment of the court. It was stated that the broadcaster had no knowledge of the alleged proceedings in the Kozhikode District Court [probably in a criminal appeal], when the report was published, and even if such an appeal was pending, that did not prohibit the publication of the judgment of the trial court; and that publication of judicial proceedings is a recognised exception to the charge of defamation. The broadcaster stated that the object of the news report was to give publicity to the misuse of S. 499A by women, and this had been noticed by the Supreme Court also. Broadcaster submitted that if the judgment of the Vadakara [not Badagara as stated in the complaint] court is reversed, it will also report about the same.

Decisions

30.10.2018
NBSA was of the view that as the complainant herself stated that the matter was sub judice, it would not be able to proceed under the NBSA Regulations. It was therefore decided to close the matter and inform the MOI&B and the broadcaster accordingly.

S.NO 14. Channel Manorama News Central Complainant Mr. P. Rajeev Mr. Anil Kumar G Mr. Thulasidas T [MoI&B] [3] Date of Broadcast 29.5.2018 Complaint

Complaints: The complaints are that Manorama News programme ‘Thiruva Ethirva’ slandered Shri. Kummanam Rajasekharan, the Governor of Mizoram on the day of his swearing-in. The programme showed visuals of Sri Kummanam Rajasekharan and that of Shri Amit Shah, National President BJP, attending press conferences; and a Malayalam audio clip was played in synchronization with the video of Shri Amit Shah, which would make it appear to the viewer as if Shri Amit Shah was uttering the words “Every dog has a day" ( in the real press conference, he was saying something else) which was repeated again in Malayalam as "Ella Nayinde Makkalkum oru divasam undu" ( in Malayalam, instead dog, they used words equivalent to "offspring of a dog") referring to Shri Kummanam Rajasekharan as “dog”. The complainants stated that by presenting these audio visuals in sync, the anchor has made indecent and distasteful innuendos ridiculing the Governor of Mizoram. The broadcasting of such content, was slanderous especially when it has been aired after the swearing-in to the “high constitutional post of Governor of a State in the Union of India” and disregarded the constitution and laws of the land and attempted to lower the dignity of the Office of the Governor. The complainants demanded an unconditional apology from the channel. Response from broadcaster: The broadcaster stated that on 29.5.2018 in their political satire programme “Thiruva Ethirva”, what the producer attempted was a humorous presentation that when it came to holding key positions, luck used to be against Shri. Kummanam Rajesekharan; that in this particular episode the anchor was implying that each one has a talent and deserves to be successful; that in their political satire programmes, many a time the dialogues from movies are used synchronizing the same with the present visuals; that this episode of Thiruva Ethirva used the dialogues from Chandralekha (a Malayalam movie where one of the characters depicted by actor Mohan Lal uttered the centuries old English idiom “Every Dog has its Day” both in English and Malayalam, which means that everyone will have some good luck at some point in their lives; or everyone would get a chance eventually; or everyone would be successful during some period in their life). It was stated that this positive idiom has been in use for past several centuries dating back to the English play “Hamlet” written by William Shakespeare. Broadcaster stated that when they noted that the said reference in satire show was causing negative feedback, they immediately cancelled the repeat telecast of Thiruva Ethirva, which was scheduled for 12.30 pm on 30.5.2018; and that it uploaded a modified version on their portal in which the aforesaid clip was avoided.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered all the three complaints together since it related to the same programme., response and also viewed the CD of the alleged broadcast. NBSA took note of the fact that the programme was a political satire, but was of the view that the editorial freedom of a broadcaster did not extend to depictions in a programme specifically suggesting to name public figures. It was of the view that the contents of cinematograph films dealing with fictional and imaginary characters, cannot be extended or applied to programmes on news channels (even if they were political satires) while naming/showing real persons or when commenting on real events or incidents. Using of ‘quotes’ from a movie in the TV programme may not be objectionable, if the programme disclosed that the dialogue was from a movie, thereby making it clear to the viewers that a movie dialogue was being used by way of a satire. NBSA felt that a problem arises where, as in this case, the objected portion, though using words from a movie (without referring to the movie), names a living public figure (Mr. Amit Shah , BJP , National President a real person, as contrasted from a character in a movie) and the audio clip is played in synchronization with the video of Shri Amit Shah, which would make it appear to the viewer as if Shri Amit Shah is uttering the words “Every dog has a day”,"Ella Nayinde Makkalkum oru divasam undu" NBSA was therefore of the view, that though the programme is a recognised political satire, the objected wording with the visual of Mr Amit Shah, in the context of Shri. Kummanam Rajasekharan, who is the Governor of Mizoram on the day of his swearing-in, was improper and not in good taste; and that the exercise of freedom of expression did not extend to such objectionable usage. On the facts and circumstances, NBSA was of the view that it would be sufficient to warn the channel/broadcaster to be more careful in future and not to use such language even if the programme is a political satire, unless it was made clear that the dialogues/expressions used were from a named movie. NBSA decided to inform the broadcaster, MoI&B and complainants accordingly and close the matter.

S.NO 15. Channel Manorama News Central Complainant Mr. Manoj Balagopalan [MoI&B] Date of Broadcast 25.5.2018 Complaint

The complaint was that a humiliating headline was aired by Manorama News TV channel, Kerala, when reporting about the appointment of Shri Kummanam Rajasekharan, as Mizoram Governor. When Shri Kummanam Rajasekharan was appointed as Mizoram Governor, Manorama News TV Channel of Kerala aired a breaking news headline on 25.5.2018 which translates as "Kummanam is now Governor, (this is not a troll)". The complainant contends that it was intentionally done to humiliate the Governor appointee as he belonged to a political party which is opposed by the news channel.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the complaint, response and also viewed the broadcast and found no violation of the Regulations or Guidelines of NBSA. NBSA therefore decided to close the matter and inform the MoI&B and broadcaster accordingly.

S.NO 16. Channel ABP News, Aaj Tak, OTV, Mirror Now, ETV Rajasthan (Now Nes18 Rajasthan), News18 Assam NE Complainant EMMC [MoI&B] [9] Date of Broadcast 6.2.2018 12.2.2018 22.3.2018 31.1.2018 8.1.2018 2.2.2018 27.2.2018 2.2.2018 10.1.2018 Complaint

1. Aajtak on 31.1.2018 (11:07:11) The channel had shown news with regard to a video that had gone viral. In the video, a minor boy in Bisrakh village in Greater Noida is seen mercilessly beating two boys and a girl sitting on the roadside. While the boy was mercilessly thrashing the victims, his friend made a video and later, they uploaded that video on the social media sites. The channel was showing the said video while condemning such cruel act. Though the images were blurred by the channel, the act of beating up with a wooden staff are clearly visible. The Ministry of was of the view that while it may be appropriate to show that video just once while giving information about the news, repeatedly showing the video of the violent and bestial beating can be a traumatic experience for the viewers. Reply from Aaj Tak: The broadcaster stated that the impugned news item was aired in public interest to highlight such issues to the state government; that in compliance with the NBSA Guidelines and Regulations they had blurred all the visuals in the telecast; and that moral policing poses one of the greatest threats to a country like India where people in the name of governance have themselves taken law in their own hands. It was submitted that merciless beating up of people, anywhere and anytime, is a poignant issue and any such attack needs to be emphatically condemned by the media. 2. ABP News on 6.2.18 (17:13:20) – News CLIP -1: The channel has broadcast a news report from Abu Road in Rajasthan in which a person, identified as Vinay Kumar Meena, is shown thrashing an elderly person of the Muslim community in order to forcibly make him utter ‘Jai Shri Ram’. The Ministry was of the view that repeated showing of the said video could torment the sensibility of viewers, hurt the feelings of the Muslim community and could trigger violence and therefore should be avoided. Reply from ABP News: ABP News stated that the video was already viral; and that it had shown the video to highlight the brutality that was being committed of the person and not to hurt the feelings of any community. The broadcaster stated that the channel observed self-censorship and muted the audio at many places which according to their judgement was not suitable to go on air; and this was also announced by the anchor before the news. (ii) ABP on 12. 2.2018 (17:00:45) - News Clip 2: The news report of the channel from Allahabad was about an incident where one Dilip and his three friends went to a restaurant for dining on 9th February 2018. They had some minor verbal altercation with some boys which led to exchange of blows and scuffle. While intervening in the matter, one Munna, a waiter in the hotel, hit Dilip on his head with a chair and Munna fell unconscious. Later, one of those boys, Vijay Shankar Singh, hit an unconscious Dilip repeatedly with an iron rod and a brick. Due to his injuries, Dilip succumbed in a hospital. During the broadcast of the news, while condemning such a cruel act, the channel repeatedly aired the CCTV footage of the incident (for about a minute and a half) showing Dilip being hit on his head with a chair, an iron rod and a brick. The Ministry was of the view that while it may be appropriate to show the video just once while giving information about the news, repeated showing of the video which is full of violence against the victim, could be a traumatic experience for the viewers. Reply from ABP News: The broadcaster stated that the incident involving Dilip being beaten viciously and badly was a big news of that day; that the channel had shown only long shots without any zoom-in at any point; and that it was very difficult to explain and connect the story without showing the visuals. It was submitted that visuals were not unnecessarily repeated. (iii) ABP News on 22.3.2018 (11:40:27) The news channel has shown for one minute, a news report on a video of a street show (from Mau locality, Uttar Pradesh) that had gone viral. It showed a python gripping the neck of a juggler eventually strangulating him to death. According to the Ministry, the channel should have avoided showing such images or should have blurred the images adequately. Reply from ABP News ABP stated that it always follows the practice of blurring gory and disturbing visuals before airing; that in regard to the telecast in question, the mistake of not blurring was realized once the video went on air; that it was repeated once with changes by blurring the and using stills; and that after realizing the mistake, the channel pulled out the news and did not air it thereafter. 3. OTV Channel dated 8.1.2018 (13:59:50) The channel reported an incident (in Sajanpur in Soro block, Balasore district, Orissa), involving a mentally challenged minor girl being brutally thrashed by the villagers for allegedly stealing firewood. In the video of the incident shown by the channel, several men, women and youth can be seen mercilessly dragging the girl, tying her with rope and beating her. The Ministry felt that while the channel was justified in highlighting the cruel treatment meted out to a mentally challenged minor girl by blurring the victim, it was not justified in showing the unedited visuals of the entire episode for 4 minutes and 59 seconds repeatedly. It was also of the view that the news report, instead of presenting the visuals in a responsible manner, appeared to be an attempt to sensationalize the incident. Reply from OTV: The broadcaster admitted that it had telecast a report showing the video (which had gone viral) of an incident involving a mentally retarded minor girl being brutally assaulted by some villagers for alleged stealing of piece of fire wood. It stated that the its object was to create awareness among the mass about the child abuse happening in the society and to draw attention of the authorities for immediate remedial measures. According to the broadcaster, it had the desired result as after the telecast, local police as well as district and state child welfare committee had initiated an investigation and took action against the offenders. The broadcaster also stated that it had taken a phone-in from its local reporter as well as from the member of the concerned district child welfare committee; and the said telecast resulted in rendering justice to the victim and her family, as the accused was arrested and the district administration extended financial assistance of Rs10,000 to the victim’s family. 4.Mirror Now Clip – 1 : 2.2.2018 (13:15:53) & 2.2.2018 (14:51:44): The channel repeatedly showed a viral video wherein an ailing paralyzed 82 year old mother is subjected to brutality by her son (in Alwar District, Rajasthan) by showing her and grabbing her by the neck. The channel also reported that the said incident took place allegedly on 18th January 2018 and the old woman died on the same day. A case was registered against the man identified as Jogendar Choudhary, who according to other family members has been continuously mistreating his mother. The channel reported that the video which was apparently filmed by one of the victim’s sons went viral after her last rites were performed on 27th January and police were examining the clip to determine whether the incident is recent or old. The Ministry was of the view that although the television channels played a pivotal role in enlightening the viewers that such atrocious acts are being committed against aged people, repeated showing of such heartbreaking visual for an extended period did not serve any purpose. Reply from Mirror Now: The broadcaster stated that the said news report covered the shocking incident that came to light, about an ailing paralyzed mother being subjected to brutality by her son in Alwar District, Rajasthan. The video clip of this incident had gone viral a few days after the old woman’s death, allegedly on 18th January, 2018. The news report stated that the case was being investigated by the Police and the video clip was also being examined to ascertain further details on the incident. Given the shocking manner in which the poor victim was attacked (allegedly by her own son) and the seriousness and magnitude of the larger issue of insensitivity towards the elderly, the Channel had, on 02nd February, 2018 carried the news report on the incident with the objective of providing information to the public at large and to enable the viewers to correlate and understand the intensity and true sense of the cruelty meted out to the elderly woman. The coverage objectively showed the short video clip of the incident and at several instances during the broadcast, stilled the visuals to maintain sensitivity. The news report also carried the statement of the police on this incident and while doing so, displayed the said visuals contextually and with lesser emphasis i.e. in a smaller screen segment. The broadcast was not in any manner denigrating towards women or offensive to good taste, as alleged in the said EMMC report. The channel brought out the story to emphasize the need for more empathy towards the elderly, specifically those who are physically disadvantaged. The Channel had put out the news story in an objective manner while maintaining sensitivity on the subject matter being reported. Mirror Now on 27.2.2018 (10:29:35) – Clip 2: The channel reported a reprehensible act in Barmer, Rajasthan committed against a mentally challenged woman by an aged man which was caught on tape. According to the channel, the man has been identified as one Lajpat Rai who runs a trust called Manav Seva Sansthan which provides food to the mentally challenged, destitute, beggars and homeless. The incident took place on 24th February 2018 after the accused reportedly lost his temper when the woman nagged him for food. The channel also reported that the Barmer Kotwali Police Station registered a complaint against him following Suman Sharma, the Chief of State Women’s Commission who took cognizance of the matter and issued notice to the police to take immediate measures. The channel continuously and for an extended period of time carried the shocking video of a mentally challenged woman being dragged, pushed and kicked by a man. The Ministry was of the view that although the channel has highlighted the subject concerning unspeakable treatment towards people who are mentally challenged particularly involving women, repeatedly showing the distressing visual to convey a message served no purpose. Reply from Mirror Now: The broadcaster stated that the said news report covered the shocking incident of an elderly man assaulting a mentally challenged woman on 24th February, 2018 in Barmer, Rajasthan. The channel had on 27th February, 2018 carried the said news story and the visuals, in order to highlight the inhuman and insensitive treatment towards mentally challenged persons, more particularly women. The story also brought out the allegations that the elderly man seen ill-treating the woman was purportedly running a trust called ‘Manav Seva Sansthan’ that provides food to the mentally challenged, destitute, beggars and homeless. The news story highlighted the regretful situation in which a person, allegedly in the role of a care giver was in fact inflicting such hurt on helpless people. The broadcast therefore played an important role in amplifying the message to the public that such incidents while being extremely regrettable are still rampant in society. The visuals were carried to bring out the context to the incident and to enable viewers to correlate and understand the intensity of the cruelty meted out to the elderly woman. The said broadcast was not in any manner denigrating towards women or offensive to good taste, as alleged in the said EMMC report. In fact, the channel has brought out the story to emphasize the need for more empathy towards the elderly, specifically those who are mentally challenged and more in need of support and understanding. The channel had put out the news story in an objective manner while maintaining sensitivity on the subject matter being reported. As a 24/7 news service, the channel strived to provide information in an objective and relevant manner and invariably a news report gets repeated keeping in mind the news cycle and also the need of the viewers to get constant key updates on stories. It pointed out that the general public have a right to be informed about the happenings around them, specifically issues that would impact the society’s thinking on important issues; and that news channels are duty-bound to bring such significant matters out in the open, so that the general public can form an informed opinion about such matters. 5.ETV Rajasthan (News18 Rajasthan) on 2.2.2018 (13:15:53): The channel reports about a viral video wherein an ailing paralyzed mother is subjected to brutality by her own son in Alwar District, Rajasthan (the incident is the same as the one which is the subject matter of the complaint against Item 4 above, that is, telecast by Mirror Now – Clip 1). Reply ETV Rajasthan: Broadcaster stated that the said news along with the video was broadcast with the sole objective of informing the public at large about the mistreatment meted out to an old woman. There has been no intention whatsoever to sensationalize the horrific incident but instead, the aim was to promote awareness among the public at large. 6.News 18 Assam NE: 10.1.2018 (11:25:00) While reporting news regarding the death of a protester in Darrang District, Assam, channel has shown the dead body. Channel reported that locals protested against the police’s custodial killing of a man alleging that it was caused due to third degree torture. According to the channel, during the agitation, the bullet hit the man when the police fired blank shots to control the angry mob, and he died on the site. channel has shown the dead body lying on the ground and then wrapped in a sheet of cloth. The visuals were edited in black and white but the channel continuously carried the visual 3 minutes & 26 seconds. Reply from News 18 Assam NE Broadcaster stated that the visuals of the injured person was shown in monochrome. This was done to avoid showing blood and to make the visuals less graphic. The channel submitted that they had always ensured compliance of all the rules and regulations applicable to news channels and the above mentioned news are not in violation of Programme Code 6[1](a) & 6[1](k), prescribed under The Cable Television Network Rules, 1994; that there was no intention whatsoever to sensationalize the incidents; and that the aforementioned two news footages were broadcasted in good faith with the sole objective of informing our viewers about issues affecting the public at large.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the reports received from EMMC, responses given by all the broadcasters justifying the broadcast and viewed the CDs. As the nature of violations reported by EMMC and the explanations given by the channels were similar, NBSA took a common decision in regard to the complaints against the six channels. NBSA noted that while it is the duty of the news channels to report news which may be in public interest, so that the persons being reported upon may get justice from such media reports (as in the case of OTV report which led to the arrest of the accused and the district administration giving financial assistance to the family ), it is equally important to present the news in a manner that the persons being reported upon must not be subjected to unnecessary media glare. In all these cases the common thread was that the gruesome acts were being repeatedly shown and in some cases for longer duration than necessary, which was not warranted. It is necessary for the broadcasters to keep in view while broadcasting such news reports, NBSA Specific Guideline 3.7 which states: “Violence must not be depicted solely for its own sake, or for its gratuitous exploitation or to pander to sadistic or other perverted tastes. Scenes with excessive violence or suffering such as close-up shots of persons being subject to brutality, torture or being killed and visual depiction of such matter should be avoided”. NBSA noted that the broadcasters should avoid airing gory visuals continuously in a loop, while reporting such incidents. NBSA decided to close the complaints with a reminder to the broadcasters to ensure strict compliance with the said Guideline, and inform the broadcasters and EMMC accordingly.

S.NO 17. Channel APN News, Aaj Tak Complainant Mr. Vishva Pratap Garg [2] Date of Broadcast 23.8.2018, 13.9.2018 Complaint

The complainant is aggrieved by the use of the alleged hate word "???? ????" by the channels APN News and AajTak in their respective news telecast on 23.08.2018 and 13.9.2018 under heading: "?????? ??? ????? ?????????? ?????? ?? ????????" and "????? ?? ???? ??? ????? ?? ????????" . The complainant suggested that the broadcasters should replace the word "???? ????" with other appropriate words and sought a direction to the said channels not to promote/publish word "GorakhDhandha " going forward keeping in view the religious sentiments of devotees of Guru GorakhNath. NBSA noted that APN News channel did not respond to the complaint. Aajtak in their response stated that the words were used in common parlance and that use of such word was not intended to disrespect any religion or God.

Decisions

30.10.2018
NBSA found no violation of the Regulations or Guidelines of NBA or NBSA. NBSA therefore decided to close the matter and inform complainant and broadcasters accordingly.

S.NO 18. Channel Republic TV Complainant Mr. Manoj Kumar Yadav Date of Broadcast 15.10.2018 Complaint

The complainant stated that in the news telecast by Republic TV channel on 15.10.2018 at 2 pm, the news anchor totally twisted the statement of Shri Shashi Tharoor; that the anchor failed to state that the dispute is a title dispute between litigant and the Congress party has nothing to do with the litigation pending in Supreme Court; and that though the statement by Mr. Tharoor did not say anything amounting to his opposing the construction of Ram Mandir at Ayodhya, his statement was taken out of context and twisted to suit some agenda. Broadcaster stated that the timing of the statement (made just weeks before the Supreme Court resumes its fast-tracked hearings in the case) and the fictitious and undefined use of qualifier “good Hindus”, was highly controversial and was clearly aimed at playing in vote bank politics; that Mr. Tharoor’s statement created a huge embarrassment for his own party which publicly distanced itself from his statement, by saying that it was his personal view; and that therefore it cannot said that the anchor misinterpreted or misconstrued the statement made by Dr. Tharoor.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the complaint, response of the broadcaster and also viewed the broadcast. NBSA found no violation of its Regulations or Guidelines. NBSA therefore decided to close the matter and inform the complainant and the broadcaster accordingly.

S.NO 19. Channel Mathrubhumi News Complainant Mr. Sivasankaran Date of Broadcast 26.9.2018 Complaint

The complaint is the news channel in their daily programme Crime News at 10.30 pm on 26 Sept 2018, showed a report of Padmalakshmi (a TV personality / actress) complaining that she was raped by a man at the age of sixteen. The complainant alleged that while airing the said report, the channel had unnecessarily shown her in swim suits and semi-nude pictures, which was vulgar and unwarranted. The broadcaster stated that the programme was not primarily concerned with rape. It was concerned with the courage of a woman in complaining about her mental and physical trauma in public. When the news item is presented about this lady, it was only in the fitness of things that an allusion is made to the glam side also and that justified the fashionable photos of the person. It was stated that the serious side of her personality was also brought out by various pictures in the programme.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the complaint, response of the broadcaster and also viewed the broadcast. NBSA found no violation of the Regulations or Guidelines. NBSA therefore decided to close the matter and inform the complainant and the broadcaster accordingly.

S.NO 20. Channel INDIA TV Complainant Mr. Manish Awasthi Date of Broadcast 7.9.2018 Complaint

The complainant stated that the channel broadcast a report on " Health risks in paneer you consume " in the "India TV Special show" telecast around 8PM to 8.30 PM; that in the said report, it was stated that the channel got some of the brands of paneer available in the super markets and stores tested in a laboratory and found that they were unhealthy to consume and likely to cause failure of kidney and other organs. The grievance of the complainant is that having stated that the paneer tested was injurious to health, the broadcaster should have disclosed the names of the brands so that viewers/consumers could be benefited and be warned; and that the channel merely sensationalized the issue but conveniently omitted to give complete information that would have enabled the viewers to avoid buying those brands. Broadcaster in their response informed the complainant that their news report ‘Safed Paneer ka kala Sach’ was based on the report of ‘Consumer Voice’ a NGO. Consumer Voice had got samples of eight brands of paneer tested in a NABL certified laboratory which was clearly stated in the news report. Since the companies, named in the report, were not available for recording their version at the time of airing the report, it would have been against the established standards and norms of responsible news reporting and journalistic ethics to broadcast the names of these companies. It was stated that Consumer Voice’s report was already in the public domain and the complainant could refer to the same for further information.

Decisions

30.10.2018
NBSA considered the complaint, response of the broadcaster and also viewed the broadcast. NBSA found no violation of the Regulations or Guidelines. NBSA therefore decided to close the matter and inform the complainant and the broadcaster accordingly.